Tervetuloa Rauhoittavaan Joogaan 

Rauhoittava jooga -ryhmä on 8x kokonaisuus. Ryhmän toteutus ja ohjaaminen on traumasensitiivistä eli se sopii ihmisille, joilla on post-traumaattista oirehdintaa.  Ryhmätapaamisilla tehdään lempeitä liikkeitä ja asentoja, joiden tarkoitus on rakentaa ystävällistä ja kuuntelevaa suhdetta omaan kehoon, samalla vakauttaen kehon stressireaktiota. Joogassa keskitytään suorittamisen sijaan kokemiseen ja tunnusteluun sekä omaa hyvinvointia tukevien valintojen tekemiseen.

Ryhmä on psykofyysisen fysioterapian pienryhmä (4-7 osallistujaa), jossa harjoituksen muotona on joogan asentoharjoitus, traumasensitiivisesti toteutettuna.

Tämä ryhmä on tarkoitettu ihmisille, joilla on post-traumaattista stressiä. Lisäksi ryhmä sopii myös heille, kenellä on somaattisina oireina ilmenevää stressiä, uupumusta, unettomuutta tai rentoutumisen vaikeutta. Tunnilla tehdään sekä ylivireyttä purkavaa harjoitusta, että autonomista hermostoa rauhoittavia harjoitteita. Ryhmässä käytetään kirjoittamista kokemuksen jäsentäjänä. Ryhmätapaamisten tarkoituksena ei ole jakaa kokemuksia ryhmän kesken. Osallistuminen edellyttää tarvittaessa rinnalla kulkevan yksilöllisen terapia- tai hoitosuhteen toisen ammattilaisen kanssa, missä voi jakaa ryhmän aikana nousseita kokemuksia kahden kesken.

  • AIKA:   13.10.2020 klo 18-19 alkaen tiistaisin 8x klo 18-19.
  • PAIKKA: Kauppurienkatu 31 A, 90100 Oulu
  • HINTA: 160 € , 8x kokonaisuus
  • OHJAAJA: Emma Kursu
  • ILMOITTUTUMINEN liisa.sonkamuotka(a)kokokeho.fi

Lisäinfoa traumasensitiivisestä joogasta löydät www.kokokeho.fi/traumasensitiivinenjooga

Lisätiedot:

Liisa Sonkamuotka, p. 044-5737685
Emma Kursu             p.040-5282452
etunimi.sukunimi(a)kokokeho.fi

 

Ryhmäläisten kokemuksia:

Mitä odotuksia sinulla oli ryhmään, toteutuivatko ne? :
”Odotin rauhan tunteen saavuttamista ja että oppisin itse se itselleni myös itse toteuttamaan. Odotukset toteutuivat paremminkin, kuin mitä odotin.

Mitä hyvää koit ryhmässä? :
”Rauhallinen ilmapiiri, samat asanat toistuivat, turvallinen ilmapiiri ja esteettisesti silmää miellyttävä tila”

Mitä hyvää koit ryhmässä? :
”Koin mm sen miten itse pystyn auttamaan itseäni suhteessa tyyneyden saavuttamiseksi. Tämä lähti ohjaajan ohjauksesta. Ohjaus oli ”armoa” itselle suovaa.”

Mikä oli sinulle merkityksellistä?
”Hyvän olon tuntemusten ilmestyminen. Ekaa kertaa elämässä tuntui syviä hyvän olo hetkiä jotka eivät olleet mistään ulkopuolisesta lähtöisin, vaan ihan itsestä.”

Mitä hyvää koit ryhmässä? :
”Kehon tunteiden ja vireyden tunnistaminen on minulle vielä todella hankalaa. Saan kiinni ainoastaan ääripäistä. Stressaannun vielä hieman kehoon keskittymisestä, joten menen hieman ylivireystilaan harjoituksessa. Toisaalta olo rauhoittuu pian sen jälkeen ja yleinen ylivireys on pysynyt pois arjessa joogajakson aikana. Tästä on hyvä jatkaa varovaista kehon kuuntelua.”

Mikä oli sinulle merkityksellistä?
”Oman kehon rajat ja oman mentaalipuolen rajojen konkretisoituminen. Aivan kuin olisin palannut koulunpenkille opettelemaan aakkosia. Olen ymmälläni siitä, kuinka olen pystynyt näiden viikkojen aikana muuttamaan niin paljon omia tunnereaktioita ja suhtautumistapojani ahdistavissa asioissa. Kuinka kehon reaktiot olen oppinut tunnistamaan ja toimimaan niin että voin jatkaa hellittäen enkä taistellen, kuitenkaan olematta alistettu tai nujerrettu. Koko perheen arki on muuttunut, kun äiti on oppinut rauhoittumaan.”